Pages

joi, 25 iunie 2020

Employer Branding cu față umană


(Photo Copyright: Nynne Schroder - Unsplash)

Am participat prima dată la o conferință de Employer Branding (marca de angajator sau branding de angajator, cum i se spune). A fost interesant, mai ales pentru că până acum câteva luni nici nu știam că există conceptul de Employer Branding (EB).

Am ascultat diverse opinii și urmărit prezentări. Cel mai mult mi-au plăcut cei care au insistat asupra faptului că angajații sunt cei mai buni promotori ai unei companii, că ei duc vorba mai departe despre buna organizare sau nu în companie, despre beneficiile oferite, despre stabilitate, despre posibilități de dezvoltare și, da, despre nivelul de salarii. Scriu da, căci am mai mereu senzația că un candidat ar trebui să se scuze că-și dorește un nivel optim de remunerare a efortului pe care l-ar depune.
Nu sunt mercantilă... însă așa cum este puțin de așteptat că cineva cu o experiență vastă nu va dori să ocupe prea mult un post ale cărui atribuții nu-l provoacă, nu-l dezvoltă profesional și personal, așa trebuie să ne gândim că un angajat bine pregătit, dar prost plătit, va căuta mereu să plece acolo unde remunerația este mai prietenoasă.

Discuția despre salarii este una vastă, și nu sunt eu tocmai cea în măsură să mă dau drept expert. Ca de obicei, scriu pe baza experiențelor mele sau ale celor apropiați. Ce mi se pare extraordinar de relevant de înțeles de ambele tabere (candidat și companie) este că salariul trebuie să susțină un nivel de trai decent (însemnând că nu tot salariul merge pe chirie/ rată, ci să mai rămână ceva și pentru activități culturale, îmbrăcăminte/ încălțăminte, concediul cel mare care are loc o dată pe an și, da, medicamente și tratamente medicale).

Detest dubla măsură, așa că sunt conștientă că buruieni există de ambele tabere – candidați și companii – însă mi se pare tare important să nu pornim sau să terminăm să ne ghidăm după prejudecăți.
Motivele diferă în funcție de circumstanțe, iar când vine vorba de salarii mici, de ambele tabere se pot găsi explicații.
V-am mai scris eu despre experiența de secretară. Câștigam un salariu atât de mic încât eram nevoită să am un alt job după birou. Dar am fost un caz fericit, terminasem o facultate bună și m-am descurcat. Dar altfel n-aș fi reușit să-mi plătesc chiria, cheltuielile de întreținere, mâncarea, transportul cu metroul, medicamente și să pun deoparte pentru acea excursie pe an (și da, mereu am pus deoparte pentru excursii), toate doar din acel salariu mic. Nu am să uit niciodată expresia șefului care m-a întrebat într-o seară, la plecare, dacă aveam alt job decât cel de secretară, iar eu i-am răspuns că da. Atunci am realizat că anumite lucruri nu pot fi explicate, ci doar trăite. Cum să înțelegi foamea, dacă nu o simți urlând în burtă?! Cum să înțelegi sărăcia dacă nu împarți aceeași pereche de încălțări cu copilul tău?!

Revenind la conferință, mi-au plăcut tare mult indicațiile cu privire la metodele de a afla părerile oamenilor despre o companie, modalitățile prin care poți transforma o marcă necunoscută într-una de încredere și atentă la schimbările din jurul ei. Inevitabil o prezentare m-a dus cu gândul la motivul pentru care oamenii pleacă din companii. Nu este ceva ce am spus eu, ci am citit în acest articol. Oamenii nu părăsesc companiile, ci pe șefii lor.

Indiferent de numărul de ședințe și evenimente în echipă, angajații ar trebui să se simtă sprijiniți atunci când realizează că eforturile lor ating mereu pragul zero. 
Ideea m-a lovit pe când îl ascultam pe unul dintre experții pe EB. Poate că decât să se facă o prezentare de beneficii, campanii ATL și BTL, unii potențiali candidați ar aprecia mai mult să afle despre cât de bine este organizată compania, cât de mult sunt susținute ideile și câte din ideile propuse ajung să fie puse în practică (deci livrate), cât de multă flexibilitate și libertate există în luarea deciziilor pentru un executant, câte validări sunt necesare pentru a duce la bun sfârșit un proiect ….

Unul dintre vorbitorii de la eveniment a spus ceva de genul: ar trebui să îi tratăm pe candidați ca niște oameni deoarece sunt oameni și răspund la nevoi și doleanțe. Consider că este o idee extraordinară de avut în vedere când vine vorba despre Employer Branding. Poate că de aici ar trebui să începem să construim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu