Comunicăm cu succes atunci când mesajul pe care l-am transmis este înțeles exact așa cum și-a dorit să fie înțeles emițătorul.
Propoziția aceasta am citit-o într-un articol, la un moment dat, și atât de
mult am rezonat cu ea încât o reiau de fiecare dată când vorbesc despre o
comunicare eficientă. Practica este mama învățăturii și doar așa mi-am
dezvoltat abilitățile organizatorice. De asemenea, cred cu tărie că nu poți
îmbunătăți cu adevărat nimic dacă nu încerci să afli unde greșești și să
încerci să te organizezi mai bine pe viitor. Fapt care se aplică, bineînțeles,
și în comunicare. Cei care cred că singura abilitate necesară în domeniul
comunicării este capacitatea de a spune povești, se înșeală amarnic.
Eu cred că planificarea este încă și mai necesară în comunicare pentru că
așa te asiguri că mesajul este bine structurat, trimis pe canalul corect și
primit cu succes.
Mai jos am trasat motivele principale pentru care cred eu că este nevoie să ai un plan
de comunicare:
•
Te ajută să nu
pierzi din vedere obiectivele.
•
Te ajută să
stabilești audiența, mesajele, canalele, activitățile și materialele de
folosit.
•
Vei avea mai clar
definită echipa și rolul fiecărui membru al ei.
•
Vei înțelege mai
bine resursele de care dispui și vei putea planifica din timp pentru cele de
care vei avea nevoie pe parcurs.
• Vei putea avea în vedere obstacole și așa vei putea creiona scenarii pentru cazuri de urgență.
O chestiune foarte importantă cu privire la un plan de comunicare este aceea că poate suferi modificări. De obicei, un plan de comunicare este trasat la început de an, când obiectivele companiei au fost deja stabilite, dar el nu rămâne bătut în cuie și e posibil să sufere modificări pe parcursul anului.
Să vă dau un exemplu. Anul 2020 a început cu siguranță cu alte planuri, nu numai de comunicare. Însă pandemia de COVID-2019 ne-a obligat pe toți să le revizuim. A fost necesar ne adaptăm din mers. Nimeni nu a știut, și nici nu sunt sigură că acum sunt prea mulți care știu ce să facă pe mai departe, dar ne-am adaptat schimbării.
Personal, cred că fiecare companie trebuie să aibă un plan de comunicare. De preferat, schițat la început de an și actualizat pe parcurs în funcție de nevoile care apar. Un plan de comunicare nu va include niciodată toate evenimentele care pot apărea în timpul anului, dar se pot sublinia provocările principale și activitățile importante.
O recomandare: când începeți să creionați un plan nou de comunicare, luați-l drept model pe cel folosit cu un an înainte. De ce? Din mai multe motive. Unu, pentru că așa veți putea face un audit simplu cu privire la ce și cât s-a realizat din planul anterior. Doi, puteți înțelege și repera mai ușor ce s-a schimbat în nevoile companiei, abordarea creativă, obiectivele dar și gradul de îndeplinire ale acestora.
Mergând pe modelul folosit cu un an
înainte, puteți insera obiectivele dorite de conducere pentru anul care începe.
Știu că sună mai ușor zis decât făcut, dar cu oamenii potriviți și informațiile
necesare puteți realiza un plan de comunicare eficient.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu