Pages

marți, 30 aprilie 2019

De ce să ai încredere în oameni



Când suntem copii, cei care au grijă de noi își fac datoria de a ne informa despre eventualele pericole la care ne expunem dacă investim străinii cu prea multă încredere.
Este până la urmă o metodă sigură să ne protejeze, dar și să ne ajute să ne protejăm noi înșine de lucrurile pe care nu le cunoaștem sau nu le putem înțelege deoarece nu avem experiență de viață.

Când creștem, crește și experiența odată cu noi. Unii devin mai atenți, alții se baricadează în carapace, iar cei mai puțini nu-și învață lecția niciodată, indiferent de cât de multe bobârnace și-au luat – pentru ei, încrederea în umanitate este ceva ce se oferă din oficiu.

O emisiune foarte interesantă a unui francez – J’irai dormir chez vous (Dorm la dumneavoastră) – este o parabolă foarte frumoasă a stadiului în care se găsește  pe glob încrederea în umanitate. Pe lângă detalii geografice, culturale și sociale, emisiunea pune accent exact pe asta – Cât de mult ai încredere în oameni? Cât de multă încredere îți inspir? Pot dormi la tine diseară?
Ca un făcut, îmi pare mereu că cei mai săraci și care trăiesc în condiții precare sunt mai dispuși să-și împartă spațiul locativ, mâncarea sau apa cu realizatorul emisiunii.
Recunosc, văd o anume excentricitate în a primi un necunoscut în casa ta, un străin pe care nu l-ai mai văzut niciodată, care te filmează și îți filmează casa – chiar un reality show. Și totuși... destul de mulți oameni îl primesc să petreacă noaptea la ei acasă.

Eu mă regăsesc în prima categorie. Cu adăugirea că încrederea trebuie obținută, așa că nu mă arunc cu capul înainte. Adică, nu voi începe să-i încânt auzul cu minunata mea voce chiar din primele momente de când fac cunoștință cu cineva. Pentru astfel de performanțe consider că trebuie să fii pregătit. Să te aștepți la expresia artistică, căci altfel cum ai putea s-o apreciezi?!

Uneori mi se întâmplă să mă surprind cu încrederea pe care o am în anumite situații sau oameni. De pildă, prin 2015, locuiam în Rusia. Învățasem relativ ușor alfabetul chirilic – asta și pentru că mi-a fost drag să descopăr litera r precum o scriam pe când nu învățasem bine literele latine, adică invers – vreo două-trei cuvinte pe care să mă bazez la nevoie. Așadar, în 2015 mă găseam în acerbă căutare de lucru.

În ziua de care vă povestesc, eram în drum spre un interviu pentru un post de profesoară de limba engleză. Îmi schițasem pe o coală de hârtie ruta de urmat pentru a ajunge la școala privată, însă la un moment dat m-am pierdut. M-am întors și reîntors de multe ori pentru a relua drumul corect, dar n-am reușit. Am îndrăznit cu puținele cunoștințe de limbă să întreb trecători. Oameni care nu vorbeau deloc limba engleză, dar care se arătau dornici să mă ajute. La un moment dat, m-am apropiat de un grup de blocuri. Eram pe strada unde se găsea școala. Și totuși, nu o vedeam. Ușa de metal (o ușă standard pentru blocurile din Rusia) a unui bloc de vreo 12 etaje s-a deschis și de acolo a ieșit un domn. Ajunsesem la limita răbdării și disperarea mi-a dat ghes să-i cer ajutorul. I-am arătat foaia cu numele străzii și cel al școlii. Văzându-l ieșind din bloc, m-am gândit că trebuie să știe pe unde ar fi.

Privirea lui mi-a dat de înțeles că habar nu avea. Dar mi-a făcut semn că va căuta pe telefon. Folosea doar câteva cuvinte din limba rusă, realizând că nu aveam cum să pricep mai mult. Îmi făcu semn către mașină. Își puse telefonul la încărcat acolo și introduse numele străzii. Harta se încărca cu greutate, dar într-un final apăru un itinerariu. Domnul îmi făcu semn să urc. Și am urcat. Am mers maxim 2 minute, suficient cât să dăm roată blocului și să ajungem în fața școlii. I-am mulțumit domnului și am coborât, iar apoi m-am dus la interviu. N-am realizat decât după ce am ieșit de la interviu că mă expusesem unui pericol. Eram străină și nu vorbeam aproape deloc limba locală, o țintă tocmai bună. Scopul pe care îl aveam, însă, îmi paralizase temerile. Dar totuși un sentiment aparte își făcu loc. Acela că am avut încredere, iar încrederea mea n-a fost înșelată. Tare frumos mai este să descoperi că suntem oameni printre oameni și ne putem ajuta fără a avea un scop sau vreun beneficiu ascuns.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu