Pages

miercuri, 3 iunie 2020

Despre anunțurile de angajare



Citesc foarte mult. Iar pe lângă cărți, am citit mii și mii de anunțuri de angajare. Aș spune chiar că acest fapt îmi permite să îmi exprim opiniile liber, aici.
Mă mândresc cu multe articole inspirate din viața reală. Unul dintre acestea mi-e tare drag, dar trebuie să recunosc că sunt în continuare fascinată de anunțurile de angajare. Ce citesc printre rândurile lor mă amuză și mă uimește în continuare.

Iată mai jos un sumar făcut în urma lecturării celor mai recente anunțuri de angajare citite:
  1. Capacitatea de a lucra sub presiune
Oare nu este deja o condiție sine-qua-non? Lucrăm sub presiune de câțiva ani încoace (și mult mai mult chiar de câteva luni de când cu pandemia COVID-19). Nu cred să mai existe loc de muncă fără vreun nivel minim de stres sau presiune. Fie că ne adaptăm viteza de lucru la o manieră mai rapidă de a acționa, fie că încercăm să ne punem stavilă și numărăm oi pentru a nu țâșni din pantofi de nerăbdare, în același timp rugându-ne ca proiectele noastre să poată fi îndeplinite la timp, ne găsim cu toții sub mare presiune atunci când încercăm să ne adaptăm la roluri noi. Și apoi, cum dovedește cineva experiența lucrului sub presiune? Cum poți explica în cadrul unui interviu că ai o asemenea abilitate? Iată câteva întrebări la care să se gândească recrutorii care scriu asemenea anunțuri.
                                                       
  1. Flexibilitate
Candidatul trebuie să demonstreze flexbilitate în administrarea situațiilor de lucru. Sunt sigură că am citit cu toții ceva similar în anunțurile de angajare. Din nou, cum poate cineva demonstra acest lucru? Fie că o spun, o cred sau nu despre mine, acest fapt se poate vedea doar atunci când lucrez (astfel, nu poate fi măsurat și nici dovedit înainte). Nu este oare de preferat o abordare mai onestă, de genul: programul tău zilnic poate suferi modificări frecvente sau vei primi cu întârziere ‘OK-ul’ de a merge mai departe cu proiectele tale sau nu obișnuim să ne ținem după un plan și facem lucrurile din mers (sau ‘pe genunchi’, cum tot aud în ultima vreme, iar această expresie mi-a intrat deja în uz)? Părerea mea este că astfel și așteptările ar fi mai ușor de stabilit, la bază rămânând onestitatea.

  1. Original
Este o mare cerere de originalitate în ultima vreme. De ar fi să mă iau după breasla mea, scriitorii, nu mai există subiecte care n-au fost deja abordate. Astfel, nu mai putem vorbi de ‘conținut original’, ci de modalități de inovare a subiectelor vechi și a celor foarte mult promovate. Nu mă înțelegeți greșit, nu sunt împotriva cuvântului ‘original’, dar să te aștepți că vei avea pe cineva care va livra mereu conținut original este să-ți setezi din start așteptări nerealiste.

Nu am experiență de recrutor, decât dacă iau în seamă momentele în care am participat la interviuri de angajare ajutând un specialist în resurse umane sau un manager. Dar am o vastă experiență de candidat și sunt sigură că o bună experiență la interviu este analizată din două puncte de vedere, cea a intervievatorului și a intervievatului. Așadar, iată aici câteva recomandări umile în atenția celor care doresc să schimbe stilul actual de recrutare/ conducere interviu:

Înainte de interviul față-în-față (anunțul)
  • Fii concis și factual. Întocmai precum am scris. Fă un sumar al celor mai importante responsabilități și cerințe și permite-i candidatului să vină în întâmpinarea ta cu întrebări. Puțin chiar înseamnă mai mult în aproape oricare situație, și cu atât mai mult în acest caz. Dacă dai prea multe detalii este posibil să derutezi candidatul. Fii factual – nu fă din anunț o enumerare de cuvinte pompoase, însă descrie pe scurt abilitățile (cele care pot fi măsurate, nu flexibilitatea și originalitatea) pe care ți le-ai dori de la un candidat.  
  • Fă selecția de candidați. Știu că există mulți candidați care nu trimit chiar ultima variantă de CV, însă asta nu înseamnă să descalifici din start și pe cei care și-au respectat partea lor de treabă. Poți include în anunț o notă prin care informezi candidatul de importanța trimiterii unui CV actualizat și cum nerespectarea acestei condiții ar duce la descalificarea acestuia. Grija cu care faci selecția va fi apreciată, dar îți va fi și ție de ajutor.

La interviu
  • Nu. Voi repeta. Te rog nu întreba candidatul despre planul său cu privire la următorii cinci ani. Întrebarea este atât de depășită și deloc de ajutor pentru obiectivul tău încât chiar nu mai are sens să irosesc cuvinte să-ți explic de ce.
  • Test. Ei bine, mulți dintre voi știu deja despre aversiunea mea cu privire la acest cuvânt . Totuși, eu consider că un test este un bun exercițiu în care poți vedea cum funcționează rotițele unui candidat. Rugămintea mea este să nu îi trimiți un test care să dureze mai mult de jumătate de oră pentru a fi rezolvat. Ba mai mult, poți alege să testezi candidatul pe viu, la interviu. Există multe metode creative prin care poți să faci asta și să vezi, de asemenea, și cum răspunde candidatul în fața neprevăzutului.  
  • Timpul. Un punct de mare importanță. Elementele de timp și test au mare relevanță aici, întrepătrându-se. Testează candidatul, dar ai în vedere elementul timp. Acesta este prețios, atât pentru companie cât și pentru candidat. De asemenea, asigură-te că ajungi mereu la timp pentru interviu și fii atent la candidații care ajung la timp sau chiar mai devreme de ora interviului.

După interviu
  • Fie de ai promis sau nu (iar dacă ai promis e musai), trimite un răspuns sau feedback după interviu (acest demers va fi apreciat, iar candidatul va avea în vedere să aplice pe viitor la alte locuri de muncă disponibile în cadrul companiei deoarece a avut parte de o experiență plăcută). Sunt conștientă de faptul că nu avem la dispoziție prea mult timp, și tocmai de aceea cred că este bine să se informeze candidații că nu au trecut interviul/ testul pentru a-și putea canaliza eforturile în altă parte. Știu, de asemenea, că un recrutor poate vedea până la mii de oameni pentru un rol, dar există modalități prin care un candidat necorespunzător să fie anunțat cu îngăduință despre nereușită. Există șabloane de emailuri care pot fi trimise, actualizând doar informațiile personale ale candidatului. Este un gest caracterizat de respect față de timpul alocat de candidat, creând de asemenea o legătură de încredere care se poate concretiza în viitor într-o nouă aplicare la rolurile disponibile în cadrul companiei.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu