Pages

marți, 31 octombrie 2023

Când și cum să oferi feedback


‘Nu o lua personal. E doar ceva la care ar trebui să lucrezi.’

De câte ori n-ați auzit asta?! 

Ei bine, eu am auzit-o de multe ori și încă o iau personal. Și știți de ce?! Munca este și ea ceva personal! Eforturi, rezultate, timp, atenție, abilități, toate acestea le folosiți când lucrați și sunt parte din voi. Nu puteți să duceți nicio sarcină de lucru la îndeplinire fără măcar o mică parte din voi.

 

Există un moment oportun de a da feedback?

Da, desigur! Feedbackul trebuie oferit într-un anumit cadru și timp.

 

Cadrul

Feedbackul trebuie oferit într-o ședință, fie ea față în față sau on-line (și nu în fața întregului colectiv, mai ales dacă e un feedback negativ). Astfel, ambele părți își pot explica punctele de vedere, dar și mai important, pot explica felul în care au ajuns la acele puncte de vedere. Feedbackul nu trebuie să fie o stradă cu un singur sens (doar de la manager către executant); dacă acest lucru se întâmplă, nu vorbim despre o relație profesională sănătoasă.

Managerii se pot lăsa păcăliți de mirajul titlului lor, crezând că dețin adevărul absolut, dar este important de subliniat că managerii sunt și ei oameni și pot greși. Scopul unei discuții de feedback este să se poată clarifica lucrurile și determina așteptările.

Dacă puteți evita, nu trimiteți feedback prin email. Un angajat trebuie să fie încurajat mereu să adreseze întrebări, iar emailul nu e instrumentul potrivit pentru a clarifica lucrurile. Unii devin defensivi sau se simt răniți, iar astfel punctul de vedere al celeilalte părți nu va putea fi înțeles.

Cel mai bine este să adunați tot feedbackul și să discutați pe marginea lui în cadrul unei ședințe. Iar asta va arăta că acordați persoanei respect și grijă.

Bineînțeles, timpul este o resursă insuficientă, așa că dacă aveți o echipă numeroasă este greu de stabilit întâlniri separate cu fiecare dintre ei. Dar aici vin să vă ajute întâlnirile individuale lunare pe care le aveți cu subalternii; ele constituie cadrul perfect de a discuta despre feedback.

Feedbackul poate fi trimis prin email doar dacă sunteți siguri că puteți să vă exprimați în termeni simpli și clari. Altfel, totul se poate transforma într-un schimb găunos de emailuri (sau WhatsApp emailuri) care nu ajută cu nimic și le consumă timp și energie părților, lăsându-le frustrate.

 

Timpul

Dacă oferiți feedback pozitiv, nu aveți nicio constrângere (nici de timp, nici de cadru)! Tuturor ne place să primim feedback pozitiv. Din păcate, acest lucru se întâmplă rar. Oare ați remarcat că insistăm să remarcăm sau să subliniem lucrurile negative?!

Desigur, acest lucru poate fi înțeles din natura umană. Nu binele ne protejează de pericole. Dar poate că ar trebui să schimbăm acest lucru. Acum milioane de ani, creierele noastre au început să se concentreze asupra aspectelor negative deoarece era un lucru esențial pentru supraviețuire. Dar acum nu mai e cazul. Deși nivelul de stres îndurat de unii angajați poate fi comparat cu momentul în care un animal sălbatic te aleargă în timp ce tu te poți apăra doar cu un băț pricăjit.

Ați remarcat că în partea despre cadru m-am referit doar la feedback negativ?! Eu nu am remarcat până când am început să scriu aici despre cel pozitiv. Vedeți, așa funcționează creierele noastre. Faceți o mică pauză și reflectați la asta.

Dacă oferiți feedback negativ – într-o ședință sau printr-un email – nu o faceți, vă rog, vineri după-amiaza! Revenind la începutul acestui articol, oamenii chiar iau personal feedbackul. Ați vrea să le stricați weekendul sau vă doriți o relație pe termen lung, bazată pe încredere și susținere? Chiar dacă un angajat este discipol al Aikido-ului și a citit cartea Arta Păcii, tot va fi afectat de feedback.

Se vorbește foarte mult despre cum să ai grijă de angajați prin cursuri de mindfulness, se vorbește despre egalitate, diversitate și incluziune, dar alte aspecte sunt ignorate. Un curs de mindfulness nu va salva angajatul de la burnout (epuizare profesională) sau de la demotivare atât timp cât o organizație nu sancționeză comportamentele inacceptabile. 

Respectarea timpului de odihnă (în timpul weekendului sau după ziua de lucru) – un fapt deja implementat în Franța, unde angajații au dreptul legal de a nu fi deranjați după programul de lucru și nu mai primesc telefoane sau emailuri – este un lucru important. Dar nu este suficient doar să se aibă grijă că angajații nu stau peste program. Un alt aspect este acela de a arăta grijă și interes pentru felul în care se dă feedback. Știu că nu este ușor; în general, lucrurile bune implică efort. Dar dacă doriți să lucrați într-un mediu în care fiecare angajat se simte sprijinit și dacă țineți la sănătatea mintală a echipei voastre, aveți în vedere cadrul și timpul în care dați feedback și susțineți această metodă indiferent dacă sunteți executant sau manager.

Nu vom reuși să schimbăm nimic dacă doar vorbim despre cum ar trebui să arate organizațiile sănătoase. Trebuie să realizăm unde greșim și să îmbunătățim, luând măsuri și astfel susținând schimbarea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu