Aşezaţi-vã în cel mai comod fotoliu din casã pentru cã aproape douã ore
nu vã veţi putea ridica din faţa ecranului. Suspansul şi umorul vor fi
principalele responsabile de captivitatea dumneavoastrã. Scenariul filmului este o adaptare a povestirii omonime a Agathei
Christie, iar în rolurile principale îi veţi gãsi pe Tyrone Power, Marlene
Dietrich şi Charles Laughton.
Sir Wilfrid (Charles
Laughton), de profesie avocat, se întoarce acasã dupã ce fusese spitalizat în
urma unui atac de cord. Primise recomandãri în legãturã cu începerea unui nou
stil de viaţã, asupra cãruia trebuia sã vegheze atent asistenta Plimsoll (Elsa Lanchester). Nesupus
şi mucalit, Sir Wilfrid cucereşte spectatorii din primele schimburi de replici
cu asistenta Plimsoll. Şi tocmai când pare cã nu va avea altã şansã decât sã se
supunã programului recomandat de medic, Sir Wilfrid primeşte o vizitã de la un
coleg de breaslã, care îl roagã sã primeascã un caz. Spre disperarea asistentei,
dar şi a angajaţilor sãi, Sir Wilfrid primeşte sã-l apere pe domnul Leonard
Vole (Tyrone Power) nu pentru cã i se pare cazul interesant, ci pentru cã soţia
domnului Vole, Christine Vole (Marlene Dietrich), îl intrigã. Veteran american
de rãzboi, domnul Vole este acuzat cã ar fi ucis-o pe doamna Emily French
(Norma Varden), o vãduvã bogatã în vârstã de 56 de ani. Deşi are o cãsnicie
fericitã, domnului Vole îi place compania doamnei French, cu care discutã
adesea despre invenţiile sale, ultima fiind un bãtãtor de ouã. Cazul se
complicã în momentul în care se aflã ca doamna French i-a lasat domnului Vole o
avere de 80.000 de lire sterline. Astfel, singurul martor de care depinde
eliberarea domnului Vole este chiar soţia acestuia, fiind unicul alibi. Au loc rãsturnãri
de situaţii, iar domnul Wilfrid încearcã sã gãseascã cele mai bune metode
pentru a-i dovedi nevinovãţia clientului sãu, nevinovãţie în care crede cu atât
mai mult cu cât procesul înainteazã.
Fiind unul dintre
cei mai faimoşi şi inspiraţi regizori americani din epoca de aur a
Hollywood-ului, Billy Wilder a ales sã filmeze cadre ample, dându-le spectatorilor
şansa unei perspective cuprinzãtoare asupra acţiunii şi de a-i lãsa pe aceştia
sã-şi tragã propriile concluzii, fãrã a încerca sã-i influenţeze. De aceea cadre
strânse vom avea doar în momentele de frãmântare ale personajelor; momente
care, de cele mai multe ori, vor fi însoţite de bucãţi muzicale menite sã
amplifice suspansul.
Domnul Leonard Vole ne apare ca un om visãtor, un idealist inocent şi neexperimentat, la fel de maleabil precum o marionetã în mâinile soţiei sale. Încã de la prima întrevedere, domnul Vole susţine cã nu a fãcut nimic greşit şi nu are cum sã fie arestat pentru ceva ce nu a fãcut. De abia atunci când Sir Wilfrid îl informeazã cã poate fi arestat, domnul Vole începe sã se îngrijoreze. Momentul de maximã naivitate în care este surprins domnul Leonard Vole este atunci când aflã despre suma de bani primitã drept moştenire de la doamna French şi ridicã receptorul sã o informeze pe soţia sa.
Domnul Leonard Vole ne apare ca un om visãtor, un idealist inocent şi neexperimentat, la fel de maleabil precum o marionetã în mâinile soţiei sale. Încã de la prima întrevedere, domnul Vole susţine cã nu a fãcut nimic greşit şi nu are cum sã fie arestat pentru ceva ce nu a fãcut. De abia atunci când Sir Wilfrid îl informeazã cã poate fi arestat, domnul Vole începe sã se îngrijoreze. Momentul de maximã naivitate în care este surprins domnul Leonard Vole este atunci când aflã despre suma de bani primitã drept moştenire de la doamna French şi ridicã receptorul sã o informeze pe soţia sa.
Tocmai când Sir Wilfrid îşi interoga viitorul client, poliţia vine sã-l
aresteze pe domnule Vole. Replica avocatului este mai mult decât grãitoare cu
privire la pãrerea acestuia despre acuzat: “Acesta este periculosul domn
Leonard Vole. Ar fi bine sã-l percheziţionaţi înainte. Poate fi înarmat cu un
bãtãtor de ouã”.
Imediat dupã arestare,
Sir Wilfrid îşi consiliazã colegul cu privire la modalitatea cea mai bunã de a
o informa pe doamna Vole cu privire la
faptul cã soţul sãu a fost arestat, şi îi spune acestuia cã doamna fiind
strãinã ar putea deveni istericã. Acesta este momentul în care Christine Vole
îşi face apariţia, întrerupându-l pe Sir Wilfrid şi comunicându-i cã nu are de
ce sã se teamã deoarece este foarte disciplinatã. Rãspunsurile, dar mai ales
comportamentul doamnei Vole, îl intrigã aşa de mult pe Sir Wilfrid încât se
simte obligat sã-l apere pe domnul Vole. Vizitându-l în puşcãrie pe Leonard Vole
şi dorind sã-şi explice purtarea misterioasei doamne Christine Vole, Sir
Wilfrid îi cere acestuia sã-i descrie circumstanţele în care a cunoscut-o pe
soţia sa. Evident emoţionat, domnul Vole povesteşte cum a întâlnit-o pe
Christine.
Christine Vole apare
drept exemplu de siguranţã şi stãpânire de sine. Pusã în opoziţie cu soţul sãu,
Christine pare neînduplecatã şi rãzbunãtoare, iar tocmai aceastã antitezã între
cum pare sã fie doamna Vole şi ce mãrturiseşte domnul Vole despre ea constituie
factorul motivant în cãutarea şi dovedirea adevãrului de cãtre Sir Wilfrid.
Odatã cu începerea procesului, remarcãm o alternare între cadrele ample, cum
ar fi sala de judecatã, şi cele strânse - martorii, avocaţii şi inculpatul. Astfel, precum juraţii,
spectatorii sunt lãsaţi sã delibereze.
‘Martorul Acuzãrii’
nu poate fi descris drept un film simplu, centrat pe cazul unei crime. Este o
frumoasã prezentare a trãirii şi zbuciumului omenesc. El poate fi, în acelaşi
timp, comedie, dramã şi thriller. Este un film care ne face pãrtaşi la o
poveste de dragoste cum a fost şi cum va ma fi, singura deosebire fiind însã modul
în care intensitatea acesteia este trãitã de personaje. Iar dintre toate
întrebãrile, cu siguranţã, este una care va stãrui şi peste alte secole şi
secole: ce suntem dispuşi sã facem pentru cel iubit?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu