Pages

vineri, 15 aprilie 2022

Să reducem notificările!


Ca orice om care lucrează, am avut mereu instalate în calculator diverse aplicații și programe. Unele sunt folositoare și chiar te ajută să te organizezi și să-ți duci lucrul la bun final. Altele, nu fac decât să-ți ocupe inutil memoria calculatorului, dar trebuie să le ții căci nu se știe niciodată.

Nu știu dacă ați remarcat, dar omul modern este din ce în ce mai asistat. Toate lucrurile ce-l înconjoară devin smart (adicătelea, deștepte), în timp ce el nu. Ca exemplu elocvent, eu nu mai știu niciun alt număr de telefon pe de rost în afară de cel personal. Ne exersăm din ce în ce mai rar memoria, convinși fiind că acest fapt n-are cum să ne afecteze. E suficient să rămâneți o dată fără baterie la telefon ca să înțelegeți că situația nu e tocmai roz.

Lucrul înseamnă stres. Nu contează câte pauze ia cineva și se ridică de la birou, dacă lucrează de acasă sau de la sediul companiei, dacă merge des în călătorii de serviciu sau nu, dacă practică mindfulness sau nu, cine lucrează va avea și momente de stres (unele mai intense decât altele). Am lucrat multă vreme încercând să driblez printre notificări de la diverse aplicații, până într-o zi când am realizat cât de mult rău îmi făceau acestea (în special, concentrării mele)

Stresul meu era la cote maxime când notificarea de la Outlook că am primit un nou email a apărut în partea dreaptă de jos a ecranului. Mai mult, în această notificare se vedea și cine este expeditorul și o parte din mesaj. Cum, în acest caz, expeditorul era responsabil direct pentru nervii mei întinși la maximum, mi s-a ridicat tensiunea instant. Peste câteva ore, când mi-am mai revenit, am realizat că trebuie să fac ceva în legătură cu asta. Expeditorul nu putea fi oprit, dar puteam să administrez situația ușor diferit. Așa că am omorât această notificare de la Outlook, păstrând-o doar pe aceea care apare ca un pliculeț galben pe iconița Outlook-ului să pot știi când am emailuri noi. De atunci, ori de câte ori schimb compania în care lucrez, mă îngrijesc să omor această notificare din primele zile.

Același lucru l-am remarcat și la Teams. Iconița aplicației nu numai că se colorează și îți arată numărul de mesaje noi primite, dar îți și dă un semnal sonor ori de câte ori cineva scrie ceva. Când faci parte dintr-o echipă mică, care nu scrie prea des, nu e o problemă. Însă când pe lângă chatul de echipă, mai ai altele individuale și alte canale la care ești inclus, trebuie să faci ceva, altfel o iei razna. Eu, de exemplu, mi-am anulat toate notificările de sunet și le-am păstrat doar pe cele vizuale.

Mulți nu înțeleg sau nici măcar nu realizează cât de mult dăunează concentrării toate notificările pe care le avem pe calculator. Din fericire, nu am smartphone și nu am și notificări pe telefon, dar pot să înțeleg că cineva expus la diverse notificări pe diverse tipuri de aparate este surmenat.

 

Vă recomand să încercați să omorâți cât mai multe notificări. Parafrazându-l pe comedianul Aziz Ansari care vorbea într-un spectacol de stand-up despre beneficiile renunțării la smartphone, veți vedea că vă veți recăpăta controlul asupra minții voastre și că ceața se va ridica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu